domenica 21 novembre 2021

UNESCO. LES FUTURS DE L'EDUCATION


L'initiative de l'UNESCO « Les futurs de l’éducation » vise à repenser l'éducation et à façonner l'avenir. Elle vise à susciter un débat mondial sur la nécessité de réinventer le savoir et l'apprentissage dans un monde de plus en plus complexe, incertain et précaire.


 Le contexte

L'accélération du changement climatique rend la fragilité de notre planète de plus en plus tangible. La persistance des inégalités, les fractures sociales et l'extrémisme politique précipitent un grand nombre de sociétés dans la crise. Les avancées de la communication numérique, de l'intelligence artificielle et de la biotechnologie présentent un potentiel considérable, mais elles soulèvent aussi des préoccupations graves sur le plan de l'éthique et de la gouvernance. Ces préoccupations sont d’autant plus présentes lorsque l’on constate l’inégalité des contributions de l'innovation et de l’évolution technologique, quant à leur apport à la prospérité humaine.

La vision

Le savoir et l'apprentissage sont les plus riches ressources renouvelables dont dispose l'humanité pour relever les défis, et frayer des voies nouvelles. Cependant, l'éducation ne s'adapte pas seulement à un monde changeant : l’éducation transforme le monde.

L'initiative Les futurs de l’éducation : apprendre à devenir vise à réexaminer et réinventer ce que peut être, à l'horizon 2050 et au-delà, la contribution de l'éducation et du savoir au bien commun mondial.

L’objectif

L'initiative tient à mobiliser les riches et multiples manières d'être et de savoir, afin de mettre à profit l'intelligence collective de l'humanité. Elle s'appuie sur un processus de consultation vaste et ouvert, auquel sont conviés à participer les jeunes, le corps éducatif, la société civile, les gouvernements, le monde de l'entreprise et d'autres parties prenantes. Les travaux seront guidés par une Commission internationale de haut niveau, composée de figures intellectuelles issues de divers domaines et régions du monde. La Commission publiera en novembre 2021 un rapport conçu pour partager une vision résolument tournée vers l'avenir, portant sur ce que l’éducation et l’apprentissage peuvent devenir, tout en offrant des axes pour de futures politiques.

Réfléchir ensemble afin de pouvoir agir ensemble pour créer les futurs que nous voulons.

Questions clés

Comment l’initiative envisage-t-elle le futur ?

Pourquoi anticiper au-delà du programme 2030 ?


L'initiative | Unesco Futures of Education

LE FUTUR DE L'EDUCATION





giovedì 18 novembre 2021

INCLUSION OF MIGRANTS

  

Cardinal Czerny: inclusion of migrants is key for the future

The Vatican Undersecretary for Migrants and Refugees speaks at the inauguration of the exhibition “Volti al Futuro” which was launched Tuesday by the Rome-based Astalli Centre for refugees on the occasion of its 40th anniversary

By Lisa Zengarini

The future of humanity passes through the social inclusion of migrants, building peace and social dialogue, Cardinal Michael Czerny said on Tuesday on the occasion of the 40th anniversary of Rome-based Astalli Centre, the seat of the Italian Jesuit Refugee Service (JRS). The Undersecretary for Migrants and Refugees for the Dicastery for the Promotion of Integral Human Development was speaking at the inauguration of the exhibition “Volti al futuro” (“Faces toward the Future”) at the Church of St. Andrew on the Quirinal Hill in Rome. In his remarks, the Vatican Prelate recalled how the then Superior General of the Society of Jesus, Father Pedro Arrupe, was spurred to found JRS and the Centro Astalli in 1980-1981 by the plight of Vietnamese boat-people.

He noted how his far-sighted idea was a concrete response to the crisis inspired by the Holy Spirit through discernment. The same discernment, Cardinal Czerny pointed out, is needed in today’s challenging times of COVID-19 in which humanity is offered a unique opportunity to change.

We cannot remain indifferent

“The pandemic,” he said, “has made us more aware of the concrete impact that our choices, decisions and actions have on the life of those who live miles away from us often causing them more suffering, rather than well-being and progress”. However, “for awareness to produce change, a clear and decisive assumption of responsibility is necessary.”  “We cannot remain indifferent” in the face of the pain and the wounds of the present world, Cardinal Czerny said. “We must allow ourselves to be questioned by the Holy Spirit”, which over the last 40 years “has continued to speak, even to shout, through the lives of wounded women and men fleeing conflict, climate change and poverty.”

Accompanying, serving, defending

The response suggested by Father Arrupe in 1981 is “accompanying, serving and defending” and this has been done by “so many women and so many men who, even at the Centro Astalli, have stood by people in the existential peripheries of history,” Cardinal Czerny further noted.

Approaching refugees as people

Echoing Pope Francis’ introductory remarks at the inauguration, the Cardinal said this work is a concrete “sign of hope” for our wounded world, which needs action, rather than “theoretical recipes”.  “We need to plan and walk together. However to do this,” he remarked, “we must truly approach refugees as people, learn about their life and understand their points of view.”  The challenge awaiting humanity in the future is therefore that of promoting "a culture of encounter which encourages more inclusive and supportive communities, walking toward an ever greater we," Cardinal Czerny concluded.

Building open and supportive communities

The inauguration of the exhibition was also attended by Cardinal Angelo De Donatis, Vicar of Pope Francis for the Diocese of Rome and local authorities.  Featuring in the exhibit, which runs until 28 November, are twenty portraits of refugees hosted in the Centre by Italian photographer Francesco Malavolta.

The President of Astalli, Father Camillo Ripamonti, SJ, said that, forty years later, the Centre is committed to continue its efforts toward “building open and supportive communities in which migrants are perceived as a gift”, noting that its volunteers are “credible witnesses of the beauty of meeting refugees.”

Vatican News


 

lunedì 15 novembre 2021

PANDEMIE et SANTE' MENTAL


 La pandémie de coronavirus menace notre santé mentale

La pandémie de Covid 19 et les situations d’isolement sont à l’origine d’angoisses, de troubles du sommeil et d’état dépressif qui sont en augmentation. Denis Leguay, psychiatre, président de Santé mentale France, alerte sur la souffrance psychique dans l’Hexagone.

Entretien réalisé par Hélène Destombes - Cité du Vatican

Une récente étude publiée dans la revue médicale britannique The Lancet révèle que les cas de dépression et d’anxiété ont augmenté de plus d’un quart dans le monde en 2020. La France n’est pas épargnée par ce phénomène. L'enquête CoviPrev, menée par Santé publique France avec BVA du 31 août au 7 septembre, indique que 15 % des Français montrent des signes d’un état dépressif et 63 % déclarent des problèmes de sommeil.

Le psychiatre Denis Leguay dit avoir observé «des manifestations parfois spectaculaires de désarroi, de perte de repères, de reprise d’addiction et de mise en danger». Les jeunes sont les plus affectés, souligne le président de Santé mentale France, qui a observé chez les plus de 18 ans une augmentation des demandes de consultations psychologiques.

 Le manque de lien social fragilise l’équilibre psychique

Dans un rapport remis, ce mercredi 17 novembre, au président de la République Emmanuel Macron, la Défenseure des droits, Claire Hédon, alerte sur l'urgence à protéger la santé mentale des enfants. Le premier confinement a démontré «une hausse générale des syndromes dépressifs», relève ce texte. La crise a notamment provoqué «un doublement des cas chez les 15/24 ans». Ils étaient 20 % à déclarer un syndrome dépressif en 2020 contre 10 % en 2019.

Le facteur déclenchant de la souffrance psychique a été l’angoisse suscitée par la pandémie mais aussi par les mesures prises pour lutter contre la Covid 19 et en particulier le confinement et les gestes barrières. Ces situations ont «entamé le lien social et attaqué les rapports humains provoquant un repli des personnes sur elles-mêmes». «Tout cela, a fragilisé l’équilibre psychique», souligne Denis Leguay. Cette crise sanitaire n’est pas la première qu’ait connu nos nations mais sa particularité réside dans une vulnérabilité collective, précise le président de Santé mentale France.

Vatican News

 

 

venerdì 12 novembre 2021

ERRADICAR EL TRABAJO INFANTIL


 Erradicar el trabajo infantil, 

construir un futuro mejor

En un Comunicado de prensa del Dicasterio para el Servicio del Desarrollo Humano Integral se informa acerca de la Conferencia internacional: “Eradicating Child Labour, Building a Better Future” que se llevará a cabo online el próximo 19 de noviembre

Vatican News

En un Comunicado de prensa del Dicasterio para el Servicio del Desarrollo Humano Integral se informa acerca de la Conferencia internacional: "Erradicar el trabajo infantil, construir un futuro mejor" que se llevará a cabo el próximo 19 de noviembre. En el texto se recuerda que el Papa Francisco en su Mensaje a la Reunión Mundial de la FAO sobre la Erradicación del Trabajo Infantil en la Agricultura, del 2 de noviembre, dijo:

Más aún cuando se manifiesta como explotación, el trabajo infantil se convierte en un flagelo que hiere cruelmente la existencia digna y el desarrollo armonioso de los más pequeños, limitando considerablemente sus oportunidades de futuro, ya que reduce y lesiona sus vidas para satisfacer las necesidades productivas y lucrativas de los adultos

Por su parte, UNICEF y la Organización Internacional del Trabajo (OIT) informan que, en la época de la pandemia del COVID-19, el progreso hacia la eliminación del trabajo infantil se ha estancado por primera vez en 20 años, con una inversión de la tendencia a la baja y cifras que alcanzan los 160 millones de niños en todo el mundo. En este contexto, la Asamblea General de las Naciones Unidas ha declarado 2021 como el Año Internacional de la Erradicación del Trabajo Infantil.

Fomentar iniciativas coordinadas

Para llamar la atención sobre este flagelo y fomentar iniciativas coordinadas para proteger a los niños, la Comisión vaticana COVID-19 del Dicasterio para el Servicio del Desarrollo Humano Integral, junto con la Misión Permanente de la Santa Sede ante la FAO, promueve una Conferencia Internacional sobre el tema: "Erradicar el trabajo infantil, construir un futuro mejor", que se celebrará el 19 de noviembre, en formato virtual, de 14.30 a 16.30 horas.

Persistencia del trabajo infantil en el siglo XXI

La conferencia se centrará en la persistencia del trabajo infantil en el siglo XXI y en los obstáculos para superar este flagelo. Se prestará atención a las cuestiones de salud y educación para comprender cómo afecta el trabajo infantil a la dignidad de los niños. Por último, se destacará la importancia del diálogo y la cooperación internacional para abordar conjuntamente un problema que traspasa las fronteras territoriales y culturales.

Derechos negados a los menores en el trabajo

Además, durante este encuentro se proyectará un vídeo que recoge el pensamiento y las declaraciones del Santo Padre sobre el tema, y otras breves aportaciones en vídeo, realizadas sobre el terreno, tratarán de los derechos negados a los menores en el trabajo, de cómo promover su dignidad y del compromiso de la Iglesia para construir un mundo en el que se haya curado la lacra del trabajo infantil.

La dignidad de los niños en el centro

La reunión se abrirá con los saludos del Prefecto del Dicasterio para el Servicio del Desarrollo Humano Integral, el Cardenal Peter K. A. Turkson; el Premio Nobel de la Paz Kailash Satyarthi y el economista jefe de la FAO, Máximo Torero. Entre los ponentes se encuentran: Cornelius Williams, Director Asociado de Protección de la Infancia de UNICEF; Michelle De Cock, Jefa de la Unidad de Investigación y Evaluación de la OIT; Nasreen Sheikh, fundadora de Empowerment Collective, en Nepal. También habrá testimonios sobre el terreno, la perspectiva de las ONG que trabajan contra el flagelo del trabajo infantil y el compromiso de la Iglesia local. Asimismo, se ofrecerán modelos empresariales que pongan la dignidad de los niños en el centro. La reunión será clausurada por Monseñor Fernando Chica Arellano, jefe de la delegación de la Santa Sede ante la FAO, y por Maurizio Martina, Asesor especial del director general de la FAO.

Para seguir la reunión, regístrese en el enlace:

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_A1tudxQbQKSJuCqY2N_USg

 

martedì 9 novembre 2021

UNESCO - REINVENTING OUR FUTURE TOGETHER

 


Reinventing our future together: 

a new social contract for education

UNESCO's Commission on the Future of Education has just published its report Reinventing our Future Together: A New Social Contract for Education. Education is seen in terms of a social contract - an implicit agreement between members of a society to cooperate for a shared benefit. Challenges include climate change, threats to democracies, the digital revolution, etc. The report is presented more as an invitation to think and imagine than a plan. The OIEC and GPENreformation contribution to the report is here.


Réinventer notre avenir ensemble : un nouveau contrat social pour l'éducation


La Commission des futurs de l'éducation de l'UNESCO vient de publier son rapport intitulé Réinventer notre avenir ensemble : un nouveau contrat social pour l'éducation. L'éducation est vue en termes de contrat social – un accord implicite entre les membres d'une société à coopérer pour un bénéfice partagé. Les défis incluent le changement climatique, les menaces pour les démocraties, la révolution numérique, ecc. Le rapport est présenté plus comme une invitation à réfléchir et à imaginer qu'un plan. La contribution de l'OIEC et GPENreformation pour le rapport est ici.


Reimaginar nuestro futuro juntos: un nuevo contrato social para la educación


La Comisión del Futuro de la Educación de la UNESCO ha publicado ahora su informe titulado Reimaginar nuestro futuro juntos: un nuevo contrato social para la educación. La educación se ve en términos de un contrato social, un acuerdo implícito entre los miembros de una sociedad para cooperar en beneficio compartido. Los desafíos incluyen el cambio climático, las amenazas a las democracias, la revolución digital y más. El Informe se presenta más como una invitación a pensar e imaginar que como un anteproyecto. La contribución de la OIEC y GPENreformation para el informe está aquí.
Global Catholic Education

giovedì 4 novembre 2021

CAMEROUN - ATELIER DE REFLEXION

 


CAMEROUN

IAPDA

Atelier de réflexion et de partage avec les enseignant-e-s encadreurs des GEP sur les techniques de promotion des compétences de vie courante favorables à la paix et à la non-violence chez les élèves

6 Novembre 2021


 Au Cameroun, l’effervescence des actes de criminalité et d’incivisme mettent en mal le vivre ensemble et fragilise davantage la cohésion sociale, socle de notre unité nationale. Plusieurs faits sont à décrier au rang desquels s’illustrent les différentes crises sociocultu-relles et politiques et leurs dérives barbares qui ne cessent de semer la terreur au sein des populations. Depuis 2017, la paix a connu une saveur amère avec la crise qui sévit dans les régions du Nord-ouest et Sud-ouest (NOSO) du pays, s’ajoutant aux crises causées d’une part par les groupes terroristes et extrémiste Boko Haram dans l’Extrême-Nord du pays et, d’autre part, par le brassage socioculturel entre les réfugiés centrafricains et les populations hôtes de la région de l’Est.

 Ces différentes crises ont occasionné des séquelles indélébiles sur l’imaginaire de paix chez les jeunes, surtout avec des atrocités inouïes qui sont exposées tout le temps dans les rues et relayées par les réseaux sociaux. L’insensibilité à la violence et au sang semble avoir gagné l’esprit des gens, surtout les jeunes qui n’hésitent plus à commettre des actes souvent mortels.

 En effet, le milieu scolaire est devenu le théâtre d’acte criminels ayant occasionnés la mort de plusieurs élèves et enseignants.  Les comportements déviants et violents, aggravés par la consommation des stupéfiants, sont devenus monnaie courante : vols, viols collectifs, agressions mortelles, pornographie, etc. Pour preuve, entre 2018 et 2020, l’on a enregistré plus de 20 cas d’agressions graves entre élèves et enseignants en milieux scolaires avec près de 12 décès, très souvent à l’aide d’une arme blanche et sous l’effet de la drogue.  ......

Voir: ATELIER DE REFLEXION







 

mercoledì 3 novembre 2021

UNESCO - EDUCATION THIS WEEK (2 – 5 November 2021)

 


NOMINATION FOR THE CCNGO/Education 2030 Coordination Group (2022-2023)

The current CCNGO/ED 2030 Coordination Group was appointed by the Ninth Meeting of the CCNGO/ED in 2019, to serve until the Tenth Meeting of the CCNGO/ED 2030. The upcoming Tenth Meeting of the CCNGO/ED 2030 (December, online) is therefore due to establish a new Coordination Group. We invite interested CCNGO/ED 2030 member organizations to submit their candidature to become a member of the Coordination Group. We are inviting applications for two international focal points, five regional focal points, and two representatives of the CCNGO/ED 2030 at large nominations open until 15 November. Here: https://forms.office.com/r/g5Fx1WHxc1

 

GLOBAL EDUCATION MEETING

UNESCO will co-host, with the Government of France, the Global Education Meeting’s high-level segment at its headquarters in Paris and online (watch the event live), on 10 November 2021 from 2:30-6:00pm (Paris time).

Meeting documents

The high-level segment will aim to create a global political momentum to raise the profile of education and its investment imperative. It will adopt the “Paris Declaration” to renew national and international leaders’ commitment to invest in education – domestically and internationally – and to accelerate progress toward Sustainable Development Goal 4 (Quality Education).

During the meeting, the SDG 4 - Education 2030 High-Level Steering Committee will be officially launched. This renewed global cooperation mechanism will play a central role in monitoring Member States’ progress, international actors’ contributions as well as recommend priority actions for education.

The event will be held at UNESCO Headquarters and online with interpretation in Arabic, Chinese, English, French, Spanish and Russian.

UNESCO GENERAL CONFERENCE


The UNESCO General Conference, taking place @HQ from 9 to 24 November 2021, features a rich array of education events, including the launch of the much-anticipated Report on the Futures of Education and the Global Education Meeting on 10 November.

 Click here to see the list of all education events organized during the General Conference.


HIGHER EDUCATION


Invitation to the first in the series of UNESCO’s Higher Education Conversations, focusing on the Global Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education and the regional recognition conventions.

 This first conversation will be held on Thursday, 4 November from 13:00 – 14:15 (GMT +2) on Zoom and opened by Ms Stefania Giannini, Assistant Director-General for Education. It aims to bring together policy makers and higher education stakeholders dealing with recognition issues to enhance an understanding of the UNESCO higher education conventions and facilitate their implementation.

 Download the programme

 

UPCOMING ED EVENTS

4 November

International day against violence and bullying at school including cyberbullying, linked to this event: Special session on cyberbullying
Global and regional higher education conventions – Higher education conversation series

3 – 5 November

LAC Regional Forum on Education Policy: How to use information systems in education policymaking.
To register

5 November
COP 26:
Together for tomorrow: Education and climate action
Press release: Only half of the national curricula in the world have a reference to climate change, UNESCO warns

8 November
UNESCO-IBE OECD Curriculum Overload: A Way Forward To register

LATESTS NEWS

 

JUST PUBLISHED

 


Getting every school climate-ready: how countries are integrating climate change issues in education


Survey analysis report


Inclusion in early childhood care and education : Brief on inclusion in education



Situation Analysis on the Effects of and Responses to COVID-19 on the Education Sector in Asia

Regional and national reports

 


Mindfulness-based social emotional learning in a hybrid education environment


Guidelines on open and distance learning for youth and adult literacy

 

CONTACT                                                                                         

This weekly update is published by UNESCO Education. Please share your ideas for articles and tell us about your main events/projects supporting the implementation of SDG4 by:

If you do not wish to receive this update please email ccngo-ED2030@unesco.org with the exact email address you wish removed from the list in the text of your email with the subject line: Please remove from mailing list of CCNGO on Education 2030. Thank you.