50%
leerlingen katholiek onderwijs gelooft in Jezus
De helft van de leerlingen in het katholiek
onderwijs gelooft in Christus en 43,9 procent bidt af en toe. Dat blijkt
uit een grootschalig onderzoek van de faculteit Theologie en
Religiewetenschappen van de KU Leuven dat Tertio kon inkijken.
Het onderzoek werd van
september 2008 tot juni 2015 uitgevoerd
bij 15.287 leerlingen in 57 katholieke scholen in Vlaanderen. De ondervraagden bevonden zich in het vijfde en zesde
leerjaar en alle jaren van het secundair onderwijs.
Van die
leerlingen blijkt 81,4 procent gedoopt te zijn. Toch daalt het aantal gedoopten
jaar na jaar. In de derde graad van het secundair onderwijs is 86,7 procent
gedoopt, in de tweede graad 81,5 procent, in de eerste graad 78,4 procent en in
het vijfde en zesde leerjaar van de lagere school maar 68,5 procent meer.
"De
cijfers blijven misschien verrassend hoog in een seculiere cultuur, maar de
daling van 11,5 procent op acht jaar tijd geeft toch aan dat de
detraditionalisering en de pluralisering zich doorzetten", luidt het.
Geloven en bidden
Opmerkelijk is dat 53 procent aangeeft in zekere mate
te geloven in Jezus Christus, waarbij 4,3 procent zich een diepgelovige
christen noemt. Daartegenover staat 47 procent die niet in Christus gelooft.
Gevraagd of ze persoonlijk wel eens bidden, bevestigt 43,9 procent dat
dagelijks, regelmatig, soms of in blije of droeve momenten effectief te doen.
26,2 procent stelt dat niet meer te doen en 29,9 procent bidt nooit.
"Al deze cijfers maken dat je toch niet kunt
stellen dat jongeren niet geïnteresseerd zijn in Christus, een aversie zouden
hebben tegen het katholieke geloof of er collectief onverschillig zouden
tegenover staan. Dat is voor sommigen het geval, maar niet voor de
meerderheid. Onze
cijfers staven zeker geen merkbare afkeer voor geloof of voor het katholiek
onderwijs. Je kan ten hoogste stellen dat de leerlingen een afwachtende houding
aannemen tegenover het geloof of er nog onwetend over zijn, maar een aversie
koesteren ze niet", aldus nog de Leuvense vicerector onderwijs, Didier
Pollefeyt, die met Jan Bouwens voor het onderzoek verantwoordelijk is.
Nessun commento:
Posta un commento