Dat er op de eerste
schooldag nog geen nieuwe minister van Onderwijs is, doet niets af aan het
enthousiasme van onderwijspersoneel voor onze leerlingen. We willen wel snel
een degelijk regeerakkoord. Een regeerakkoord met perspectief. Alvast drie
belangrijke speerpunten: zorg voor (genoeg) leraren, zorg voor kwaliteit, en zorg
voor de versterking van het basisonderwijs.
Zorg voor (genoeg)
leraren
Wie zorgt voor
leraren, zorgt ook voor (genoeg) leraren. Het is nodig. De aanslepende
openstaande vacatures werken demotiverend en verhogen de druk. Toch willen we
geen instroom van niet- opgeleide collega’s. Toegeven op kennis, didactische
inzichten en pedagogische vaardigheden, is knagen aan de kwaliteit van ons
onderwijs en brengt de toekomst van onze beroepsgroep in gevaar.
Zorg voor leraren is
zorgen voor degelijke werk- en arbeidsvoorwaarden zodat de uitstroom uit het
beroep gestopt wordt. De planlast moet drastisch omlaag. Directeurs moeten
versterkt worden. Werkzekerheid, aantrekkelijke startopdrachten en goede
aanvangsondersteuning houden jonge starters in het beroep. Het lerarenplatform,
een idee van het COV, was alvast een goed begin. Combinaties van leren en
werken kunnen het beroep ook opnieuw aantrekkelijk maken voor leraren die
uitgestroomd zijn. Zekerheid over de loopbaan, de werkvoorwaarden en de
toekomst van het beroep, zijn cruciaal om de job aantrekkelijk te houden voor
alle leraren. Het COV verwerpt elke maatregel die hieraan raakt.
Zorg voor kwaliteit
Het klopt, er zijn
onderwijsdoelen die we te weinig realiseren. Ook weten we dat de
achtergrondkenmerken van leerlingen daarbij een rol spelen. En dat willen we
niet. Een school moet goed zijn voor elke leerling. Maar zoals koorts niet
verdwijnt als je meer thermometers gebruikt, zal de kwaliteit niet verbeteren
met meer toetsen. Ook een wonderpil bestaat niet. Kwaliteit is een complex
gegeven.
Daarom vinden we
controle op de output via centrale toetsen een verkeerde keuze. Het zijn
eenzijdige, grootschalige en dure metingen waarop onze scholen en lerarenteams
afgerekend worden. Die middelen kunnen we beter gebruiken.
Kwaliteit garanderen
kan alleen door collega’s die goed opgeleid zijn en geïnformeerd beslissingen
kunnen nemen. Het COV blijft kiezen voor een brede kwaliteitsopvolging door de
inspectie. We moeten hoge eisen stellen over het leren, maar tegelijkertijd
keuzes maken over wat van ons verwacht wordt. Het onderwijs kan niet alles oplossen.
Zorg voor de
versterking van het basisonderwijs
We willen de scholen
organiseren die onze kinderen nodig hebben. Vroegschoolse investeringen
renderen in gelijkere kansen in het leven en op de arbeidsmarkt. De omkadering
en de financiering in het basisonderwijs moeten daarom beter aansluiten bij de
diverse uitdagingen van vandaag en morgen. Het COV blijft strijden voor de
strategische en financiële versterking van het basisonderwijs zoals we die
samen met alle sociaal partners hebben uitgewerkt.
Nu is het moment!
De minister heeft
ons nodig. Niet alleen voor kwesties die raken aan de arbeidsvoorwaarden. Ook
voor andere dossiers waarin wij een schat aan expertise hebben. Want
werkcondities zijn leercondities en leercondities zijn werkcondities. Onderwijsvakbonden
zijn ideaal geplaatst om mee te timmeren aan een voldragen visie op onderwijs
en om ze te helpen realiseren.
Elke leraar wil dat
leerlingen gedreven door kennis en kunde zich ontwikkelen tot sterke
persoonlijkheden. Dat is wat ons drijft! Dus willen we er kunnen staan in een
fantastisch team, in een werkzame omgeving, mét een directeur die tijd heeft om
ons te versterken, in een school die goed georganiseerd is, mét degelijk
pedagogisch materiaal, mét een schoolbestuur dat ons steunt, mét ouders die ons
vertrouwen en een omgeving die met respect spreekt over ons werk. Het
regeerakkoord over onderwijs moet die ambitie mogelijk maken.
Marianne Coopman
Algemeen secretaris
Nessun commento:
Posta un commento