The educational process, more than processors
Le processus éducatif, plus que des processeurs
El proceso educativo, más que procesadores
" ... Teachers and schools must certainly take that step towards digitization. It is an enrichment of educational practice. But let us ensure that you, as professionals, remain the owner of the educational process. In digital education, the most important link remains that between pupil and teacher. The COV is pushing for a framework decree on digitization. It must outline an ethical framework for cooperation with multinationals and clear agreements must be made about digital working, the ICT hours in primary education, the professionalization of staff, in nursery and primary school. ..... "
Les enseignants et les écoles doivent certainement faire ce pas vers la numérisation. C'est un enrichissement de la pratique pédagogique. Mais laissez-nous nous assurer que vous, en tant que professionnels, restez propriétaire du processus éducatif. Toujours dans l'éducation numérique, le lien le plus important reste celui entre l'élève et l'enseignant. Le COV fait pression pour un décret-cadre sur la numérisation. Il doit définir un cadre éthique pour la coopération avec les multinationales et des accords clairs doivent être conclus sur le travail numérique, les heures TIC dans l'enseignement primaire, la professionnalisation du personnel, dans les écoles maternelles et primaires.
Sin duda, los profesores y las escuelas deben dar ese paso hacia la digitalización. Es un enriquecimiento de la práctica educativa. Pero permítanos asegurarnos de que ustedes, como profesionales, sigan siendo los dueños del proceso educativo. También en la educación digital, el vínculo más importante sigue siendo el que existe entre alumno y profesor. El COV está presionando por un decreto marco sobre digitalización. Se debe trazar un marco ético para la cooperación con multinacionales y se deben concretar acuerdos claros sobre el trabajo digital, las horas TIC en educación primaria, la profesionalización del personal, en educación infantil y primaria.
......................
Het onderwijsproces, meer dan processors
Uit een
onderzoek van de Finse multinational Sanoma, waartoe onder meer de educatieve
uitgever Van In behoort, blijkt dat Vlaamse leraren bij de beste leerlingen
horen in de digitale klas. Dat is goed nieuws voor Sanoma zelf. Maar het betekent ook
dat er dringend moet nagedacht worden over de impact van die digitalisering en
over de professionele verhouding tussen onderwijs en multinationals.
Digitale tools en programma’s hebben de laatste maanden
hun nut en meerwaarde meer dan ooit bewezen. Ook jij gaf misschien voor de
eerste keer digitaal les aan je leerlingen of laadde je eerste instructievideo
op. Ook het afstandsleren kreeg je onder de knie. Digitale platformen als Bingel en
smartschool beheersten jouw werk. Dat kan je best letterlijk nemen. Wereldwijd
bieden bedrijven digitale onderwijsprogramma’s aan. Die weten meer over jouw
werkuren, jouw digitale voorkeuren en de prestaties van jouw leerlingen dan je
collega’s, je directeur of de pedagogische begeleider van dienst. Misschien
zelfs meer dan jij zelf. Ze gebruiken die data om hun eigen platformen te
verbeteren of aan te passen én om ze, geanonimiseerd weliswaar, te verkopen aan
adverteerders. Ze worden rijk, zeer rijk, onder meer dankzij jouw werk.
Tegelijk knabbelen ze aan jouw vrijheid van onderwijzen. Zij bepalen hoe
kinderen wiskunde en taal leren, hoe jij leerlingen toetst of hoe jouw
directeur jou evalueert. Indirect bepalen ze wat leerlingen leren en
hebben zo een immense impact op onze samenleving.
Leraren en scholen moeten zeker die
stap naar de digitalisering zetten. Het is een verrijking van de
onderwijspraktijk. Maar laat ons goed bewaken dat jullie als professionals,
eigenaar blijven van het onderwijsproces. Ook in digitaal onderwijs blijft de
belangrijkste schakel die tussen leerling en leraar. Het COV dringt aan op een
kaderdecreet over digitalisering. Daarin moet een ethisch kader geschetst
worden voor de samenwerking met multinationals en moeten duidelijke afspraken
komen over het digitale werken, de ICT-uren in basisonderwijs, de professionalisering
van het personeel, in kleuter- én lagere school. We verwachten van de minister
ook een investeringspad. Want zelfs de budgetten die eind vorig schooljaar
vrijgemaakt werden, zijn maar een druppel op de hete plaat.
Digitaal
werken, graag! Maar dan onder onze voorwaarden, en niet onder die van de
multinationals.
Marianne Coopman
Algemeen secretaris
Nessun commento:
Posta un commento