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By Elizabeth Boddens
Hosang - Netherlands
Every 25 years, the Catholic Church proclaims a
jubilee year: a year to reflect on a specific theme, to think about one's own
faith and life. This year the theme was 'hope': important in this time. On
October 31 and November 1, meetings took place around the Vatican as part of
this jubilee year, aimed at those who work in and for education. I was allowed
to be there on behalf of SCOL, The Foundation for Confessional Education in
Leiden, the Netherlands. It was very
special to see the Holy Father, and especially many people from different
countries, working in all kinds of educational institutions. The enthusiasm and
commitment with which people talk about their work is universal: from
uncertainties in North America, to challenges in teaching girls in Afghanistan,
or education for girls from lower castes in India.
In the Friday morning audience with the Holy Father,
he named four important aspects for Christian education: interiority, unity,
love and joy. Interiority means that real education comes from within, with the
inner voice of teachers and students at the centre. Unity emphasizes that
education is a joint effort and sharing knowledge is an act of love. Love is
even essential, because education is not only about transferring knowledge, but
also about empathy and supporting vulnerable people. Joy is also crucial,
because committed teachers bring joy to their teaching. The Holy Father
suggested these values as central to education. The Holy Father renewed the
importance of the “Global Compact on Education”. On Friday afternoon there were
meetings around global education projects where I spoke briefly talk about my work
and WUCT. There was some surprise and even jealousy that in the Netherlands all
schools are financed by the government. On Saturday morning, Leo XIV named John
Henry Newman a Doctor of the Church and co-patron of Catholic education. He
called on teachers to "shine like stars" by committing themselves to
truth, justice and young people, especially the poor. In times of fear and
uncertainty, they must offer a "Kindly Light". The task of education
is to offer this friendly Light to those who struggle with pessimism and fear,
injustice and uncertainty. All educational institutions must always be gateways
to a civilization of dialogue and peace, where the value of every human being
is recognized and supported. As a guideline, the Holy Father mentioned the beatitudes
of Jesus as the core of Christian education. On Sunday and Monday there were
lectures and meetings in the context of the annual meetings of the 'World Union
of Catholic Teachers' (WUCT/UMEC). Of particular interest was the talk by Leuven
professor Didier Pollefeyt and his call for a revision of the concept of
'Catholic school'. Speaking of the 'Catholic dialogue school', he advocates a
Catholic school where a serious and mature conversation about religions takes
place at all levels, and this as well by those from a critical and/or
non-religious perspective.
All in all, inspiring days, enough to think about!
Elizabeth Boddens Hosang
ENTUSIASMO E IMPEGNO
Di
Elizabeth Boddens Hosang - Paesi Bassi
Ogni
25 anni, la Chiesa cattolica proclama un anno giubilare: un anno per riflettere
su un tema specifico, per riflettere sulla propria fede e sulla propria vita.
Quest'anno il tema era la "speranza": importante in questo periodo.
Il 31 ottobre e il 1° novembre, si sono svolti incontri in Vaticano nell'ambito
di questo anno giubilare, rivolti a coloro che lavorano nell'istruzione e per
l'istruzione. Ho avuto il permesso di essere lì per conto della SCOL, la
Fondazione per l'Educazione Confessionale di Leida, nei Paesi Bassi. È stato
molto speciale vedere il Santo Padre, e soprattutto tante persone provenienti
da diversi paesi, lavorare in ogni tipo di istituzione educativa. L'entusiasmo
e l'impegno con cui le persone parlano del loro lavoro sono universali: dalle
incertezze in Nord America, alle sfide nell'insegnamento alle ragazze in
Afghanistan, o all'istruzione per le ragazze delle caste inferiori in India.
Nell'udienza
di venerdì mattina con il Santo Padre, egli ha menzionato quattro aspetti
importanti per l'educazione cristiana: interiorità, unità, amore e gioia.
Interiorità significa che la vera educazione viene dall'interno, con la voce
interiore di insegnanti e studenti al centro. Unità sottolinea che l'educazione
è uno sforzo congiunto e la condivisione della conoscenza è un atto d'amore.
L'amore è persino essenziale, perché l'educazione non riguarda solo il
trasferimento di conoscenze, ma anche l'empatia e il sostegno alle persone
vulnerabili. Anche la gioia è cruciale, perché gli insegnanti impegnati portano
gioia nel loro insegnamento. Il Santo Padre ha suggerito questi valori come
centrali per l'educazione. Il Santo Padre ha ribadito l'importanza del
"Patto Globale sull'Educazione". Venerdì pomeriggio si sono svolti
incontri sui progetti di educazione globale, dove ho parlato brevemente del mio
lavoro e del WUCT. C'è stata una certa sorpresa e persino invidia nel vedere
che nei Paesi Bassi tutte le scuole sono finanziate dal governo. Sabato
mattina, Leone XIV ha nominato John Henry Newman Dottore della Chiesa e
co-patrono dell'educazione cattolica. Ha invitato gli insegnanti a
"brillare come stelle" impegnandosi per la verità, la giustizia e i
giovani, soprattutto i poveri. In tempi di paura e incertezza, devono offrire
una "Luce Gentile". Il compito dell'educazione è offrire questa Luce
amica a coloro che lottano contro pessimismo e paura, ingiustizia e incertezza.
Tutte le istituzioni educative devono sempre essere porte d'accesso a una
civiltà del dialogo e della pace, dove il valore di ogni essere umano sia
riconosciuto e sostenuto. Come linea guida, il Santo Padre ha menzionato le
beatitudini di Gesù come nucleo dell'educazione cristiana. Domenica e lunedì si
sono svolti convegni e incontri nell'ambito degli incontri annuali dell'Unione
Mondiale degli Insegnanti Cattolici (UME-WUCT). Di particolare interesse è
stato l'intervento del professore di Lovanio Didier Pollefeyt e il suo appello
a una revisione del concetto di "scuola cattolica". Parlando di
"scuola di dialogo cattolico", egli sostiene una scuola cattolica in
cui si svolga un dialogo serio e maturo sulle religioni a tutti i livelli,
anche da parte di chi ha una prospettiva critica e/o non religiosa.
Nel
complesso, giornate stimolanti, su cui riflettere!
Elizabeth Boddens Hosang
ENTUSIASMO Y COMPROMISO
Por Elizabeth Boddens Hosang - Países Bajos
Cada 25 años, la Iglesia Católica proclama un año jubileo: un año para
reflexionar sobre un tema específico, para meditar sobre la propia fe y la
vida. Este año el tema fue la «esperanza»: tan importante en estos tiempos. El
31 de octubre y el 1 de noviembre, se celebraron encuentros en distintos puntos
del Vaticano como parte de este año jubileo, dirigidos a quienes trabajan en y
para la educación. Tuve el honor de asistir en representación de SCOL, la
Fundación para la Educación Confesional en Leiden, Países Bajos. Fue muy
especial ver al Santo Padre, y en especial a tantas personas de diferentes
países, trabajando en todo tipo de instituciones educativas. El entusiasmo y el
compromiso con que hablan de su trabajo es universal: desde las incertidumbres
en Norteamérica hasta los desafíos de la enseñanza a niñas en Afganistán, o la
educación para niñas de castas bajas en la India.
En la audiencia del viernes por la mañana con el Santo Padre, mencionó
cuatro aspectos importantes para la educación cristiana: interioridad, unidad,
amor y alegría. La interioridad implica que la verdadera educación surge del
interior, con la voz interior de docentes y estudiantes en el centro. La unidad
subraya que la educación es un esfuerzo conjunto y que compartir el
conocimiento es un acto de amor. El amor es esencial, pues la educación no se
limita a la transmisión de conocimientos, sino que también abarca la empatía y
el apoyo a las personas vulnerables. La alegría es fundamental, ya que los
docentes comprometidos transmiten alegría en su labor. El Santo Padre propuso
estos valores como centrales para la educación. Asimismo, reiteró la
importancia del Pacto Mundial sobre la Educación. El viernes por la tarde se
celebraron reuniones sobre proyectos educativos globales, donde hablé
brevemente sobre mi trabajo y la WUCT. Hubo cierta sorpresa, e incluso cierta
envidia, al saber que en los Países Bajos todas las escuelas son financiadas
por el gobierno. El sábado por la mañana, León XIV nombró a John Henry Newman
Doctor de la Iglesia y copatrono de la educación católica. Exhortó a los
docentes a «brillar como estrellas» comprometiéndose con la verdad, la justicia
y la juventud, especialmente con los más pobres. En tiempos de temor e
incertidumbre, deben ofrecer una «Luz Bondadosa». La tarea de la educación es
ofrecer esta luz de esperanza a quienes luchan contra el pesimismo y el miedo,
la injusticia y la incertidumbre. Todas las instituciones educativas deben ser
siempre puertas de acceso a una civilización de diálogo y paz, donde se
reconozca y apoye el valor de cada ser humano. Como guía, el Santo Padre
mencionó las bienaventuranzas de Jesús como el núcleo de la educación
cristiana. El domingo y el lunes se celebraron conferencias y reuniones en el
marco de los encuentros anuales de la Unión Mundial de Maestros Católicos (UMEC-WUCT).
De particular interés fue la ponencia del profesor de Lovaina, Didier
Pollefeyt, y su llamado a revisar el concepto de «escuela católica». Hablando
de la «escuela católica de diálogo», aboga por una escuela católica donde se
procure un diálogo serio y maduro sobre las religiones en todos los niveles,
incluyendo a quienes tienen una perspectiva crítica o no religiosa.
En resumen, ¡días inspiradores que dan mucho que pensar!
Elizabeth Boddens Hosang
ENTHOUSIASME ET ENGAGEMENT
Lors de son audience du vendredi matin avec le Saint-Père, celui-ci a cité
quatre aspects essentiels de l'éducation chrétienne : l'intériorité, l'unité,
l'amour et la joie. L'intériorité signifie que la véritable éducation vient de
l'intérieur, plaçant la voix intérieure des enseignants et des élèves au
centre. L'unité souligne que l'éducation est un effort collectif et que le
partage des connaissances est un acte d'amour. L'amour est même essentiel, car
l'éducation ne se limite pas à la transmission de savoir, mais englobe
également l'empathie et le soutien aux personnes vulnérables. La joie est
également cruciale, car des enseignants engagés insufflent de la joie dans leur
enseignement. Le Saint-Père a présenté ces valeurs comme fondamentales pour
l'éducation. Il a réaffirmé l'importance du Pacte mondial pour l'éducation.
Vendredi après-midi, des réunions sur les projets d'éducation à l'échelle
mondiale ont eu lieu, au cours desquelles j'ai brièvement évoqué mon travail et
l'Église universelle catholique. Le fait qu'aux Pays-Bas, toutes les écoles
soient financées par l'État a suscité une certaine surprise, voire de la
jalousie. Samedi matin, Léon XIV a proclamé John Henry Newman Docteur de
l'Église et co-patron de l'enseignement catholique. Il a exhorté les
enseignants à « briller comme des étoiles » en s'engageant pour la vérité, la
justice et la jeunesse, en particulier les plus démunis. Dans les moments de
peur et d'incertitude, ils doivent offrir une « lumière bienveillante ». La
mission de l'éducation est d'offrir cette lumière bienveillante à ceux qui
luttent contre le pessimisme et la peur, l'injustice et l'incertitude. Toutes
les institutions éducatives doivent être des portes d'entrée vers une
civilisation de dialogue et de paix, où la valeur de chaque être humain est
reconnue et soutenue. À titre d'exemple, le Saint-Père a cité les Béatitudes de
Jésus comme fondement de l'éducation chrétienne. Dimanche et lundi ont été
consacrés à des conférences et des rencontres dans le cadre des assemblées annuelles
de l'Union mondiale des enseignants catholiques (UMEC-WUCT). L'intervention du
professeur Didier Pollefeyt de Louvain, qui a plaidé pour une refonte du
concept d'« école catholique », a particulièrement retenu l'attention. Évoquant
l'« école du dialogue catholique », il défend une école catholique où un
dialogue sérieux et constructif sur les religions s'instaure à tous les
niveaux, y compris par ceux qui adoptent une perspective critique ou non
religieuse.
En résumé, des journées inspirantes qui donnent matière à réflexion !
Elizabeth Boddens Hosang
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